Menangani gelagat negatif hadirin

oleh Dr. Supyan Hussin © 2012

Di kalangan hadirin terdapat seorang dua yang mungkin berkelakuan negatif atau tidak sopan semasa Public Speaking yang sedang berjalan atau semasa sesi soaljawab. Pemidato atau pengerusi majlis harus bijak menangani gelagat negatif ini kerana reaksi kita terhadap mereka boleh mempengaruhi kewibawaan pemidato. Anda tidak perlu:

  • defensif dan berhujah dengan mereka
  • memberi kuliah kepada mereka
  • mengugut mereka
  • tidak pedulikan mereka
  • mengkritik mereka
  • mengarah mereka keluar
  • menjatuhkan air muka mereka

Sebaliknya anda boleh menangani hal-hal seperti di atas dengan tiga teknik iaitu (a) bersikap neutral (b) menenangkan keadaan (c) meminimumkan kesan yang tidak baik. Ketiga-tiga teknik ini dilaksanakan ke atas 11 kumpulan hadirin yang dianggap sebagai boleh mengganggu atau menjejaskan keberkesanan pengucapan awam  anda.

Perbincangan seterusnya dalam Bab 3

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s